Popis kurzu:
Cítite sa ako rodič bezradne, keď vaše dieťa trávi hodiny pri obrazovkách? Nie ste v tom sami. Kurz „Digideti“ vám pomôže pochopiť, čo deti k obrazovkám toľko ťahá, ako s nimi o technológiách hovoriť a ako nastaviť rozumné hranice – bez zbytočných zákazov a výčitiek.
Lektor Jan Kršňák ponúka láskavý a praktický pohľad na to, ako môžeme ako rodičia obstáť v dnešnom digitálnom svete. Ukáže vám, že technológia nemusí byť hrozbou, ale príležitosťou na hlbší vzťah s vašimi deťmi.
V kurze sa dozviete:
- ako s deťmi hovoriť o technológiách
- koľko času pri obrazovkách je „tak akurát“
- ako zvládať zlosť, nudu aj pubertu v digitálnom kontexte
- kedy a prečo kúpiť deťom prvý telefón
- ako vytvoriť rodinnú dohodu o používaní technológií
- aká je rola rodiča v digitálnom svete detí
Kurz „Digideti“ je určený všetkým rodičom, ktorí nechcú svoje deti ovládať, ale skôr pochopiť. Ponúka 21 lekcií, ktoré vás povzbudia, upokoja a dodajú vám odvahu byť rodičom, ktorý svoje deti sprevádza, namiesto toho, aby určoval každý ich krok.
(zobraziť celý popis kurzu)
Nečakajte žiadne univerzálne návody, len pochopenie, láskavý nadhľad a možnosť nájsť si vlastnú cestu, ktorá bude fungovať práve pre vás a vašu rodinu.
Lekcie kurzu:
Prečo deti tak priťahujú telefóny, obrazovky a počítače? Aké to v nás vyvoláva emócie? O tom sa budeme rozprávať v prvom dieli kurzu Digiděti.
V tomto diele sa pozrieme na to, prečo je dôvera medzi rodičom a dieťaťom v digitálnom svete dôležitejšia ako zákazy, a ako ju môžeme budovať.
Koľko času pri obrazovke je ešte „v pohode“ a kedy už je to veľa? A ako uzatvárať s deťmi dohody? To si povieme v tomto dieli.
V ďalšom dieli sa budeme rozprávať o tom, kedy obrazovky najviac škodia, či deťom púšťať televíziu pred spaním a aký vplyv má na deti napríklad televízia pustená na pozadí.
Čo sa odohráva v malých deťoch, keď pozerajú na obrazovky? Aký vplyv majú rozprávky s rýchlym strihom na pozornosť? A v čom sa napríklad líšia klasické puzzle od toho na tablete? O tom sa budeme rozprávať v piatom dieli kurzu Digiděti.
Prečo sa deti tak často dožadujú obrazovky, keď sa nudia? A prečo je nuda cenná? V tomto diele si povieme, ako s ňou pracovať ako s príležitosťou.
Aké emócie dieťa prežíva vo chvíli, keď mu odoberieme obrazovku? Ako na tieto emócie reagovať? Nerobte zbytočné chyby, ktorými len zosilníte detskú bezmocnosť a zlosť.
Aký je rozdiel medzi komunikáciou naživo a cez WhatsApp? Kedy dať dieťaťu prvý telefón a ako veľmi obmedzovať deti v pubertálnom veku? Práve o tom sa budeme rozprávať v tomto dieli kurzu Digiděti.
Pozerajú vaše deti na youtubery, ako hrajú ich obľúbené hry? Prečo to robia ak čomu to môže viesť, o tom si povieme v tomto diele kurzu Digiděti.
Najčastejšia otázka ohľadom digitálnych technológií, ktorú si rodičia kladú. Ako na deti v tomto ohľade pôsobí tlak okolia a je dobré mu podľahnúť?
Ako nás ako rodičia ovplyvňuje strach o deti a aký to má vplyv na samostatnosť detí? Pozrite sa na ďalší diel kurzu Digiděti.
Čím ďalej viac využívame digitálne technológie, ale zároveň aj ony využívajú nás. Čo všetko zbierajú aplikácie o našich deťoch? Akým spôsobom s nimi (is nami) manipulujú?
Čo je zmyslom rodinných dohôd o používaní digitálnych technológií? Ako si v rodine nastaviť pravidlá ohľadom obrazoviek? Najlepšou cestou sú spoločné dohody namiesto príkazov a zákazov.
Puberta je s ohľadom na vývoj dieťaťa veľmi špecifické obdobie. Ako sa v tomto období mení vzťah detí k technológiám? Je riešením zakázať deťom telefón? To sa dozviete v ďalšom dieli kurzu Digiděti.
V tomto dieli si rozoberieme, na čo môžu naše deti na internete naraziť a ako a kedy o tom s nimi hovoriť.
Čo s detskou psychikou a sebavedomím robia filtre, ideály a pretvárka na sieťach? Povieme si, ako o tom s deťmi otvorene hovoriť.
Prečo máme čoraz väčší problém sústrediť sa na dlhšie texty? Ako na naše deti pôsobia krátke videá alebo scrollovanie na internete a čo to s nimi robí?
Ako byť oporou dieťaťu, ktoré si hľadá svoju identitu a už nás tak veľmi „nepočúva“? V tomto diele kurzu Digideti sa pozrieme na rolu rodičov v čase, keď s deťmi „cloumá“ puberta.
Ako funguje komunikácia s umelou inteligenciou a aký to môže mať vplyv na naše interakcie s reálnymi ľuďmi? Prečo je dôležité, aby deti neboli digitalizované už od raného veku? Jedno z veľmi aktuálnych tém dnešného digitálneho sveta.
V čom máme ako dospelí veľa? Čo môžeme ovplyvniť? Na to sa pozrieme v predposlednom dieli kurzu Digiděti.
Internet nie je zas takou veľkou hrozbou, akou sa zdá byť. Pozrite sa na záverečný diel kurzu o digitálnych technológiách a ich vplyve na nás a naše deti.
Tu môžete komunikovať s lektorom a ostatnými účastníkmi kurzu.
O lektorovi:
Jan Kršňák - upokojovateľ digidetí a digidospelých
1 kurz
Ján Kršňák je publicista, lektor a filozof, ktorý sa dlhodobo venuje vzťahu detí, dospelých a digitálnych technológií. Vyštudoval filmovú vedu na FF UK a jeho profesijný aj osobný život sa točí okolo médií, vnímania, výchovy a zmysluplného života v dnešnej digitálnej dobe.
Po štúdiách žil niekoľko rokov v Španielsku, kde sa venoval vnútornému rozvoju a hľadaniu nového pohľadu na život. Dnes pomáha rodičom chápať svet ich „digidít“ a ukazuje cestu, ako technológie vnímať s nadhľadom, hravosťou a láskou.
Je autorom niekoľkých kníh, okrem iného aj knihy Digideti (2023).